INSIDE ART2018-10-10T12:43:32+00:00

INSIDE ART szakmai konferencia 

2018. október 11-14., Budapest, Millenáris D épület, előadóterem

Az Art Market Budapest 2018 kiállítási napjain és helyszínén INSIDE ART címen szervezett nemzetközi művészeti konferencia jelentős nemzetközi szakmai személyiségek részvételével, előadások és panelbeszélgetések formájában ad bepillantást a művészeti piac aktualitásaiba, az annak jelenét és jövőjét formáló trendekbe.

Október 11, 15:00

A MŰVÉSZETI VÁSÁROK JELENE ÉS JÖVŐJE

RÉSZTVEVŐK:
Alexis HUBSHMAN – a SCOPE alapító-igazgatója, New York
Frank LASRY – az MCH Messe Basel (Art Basel) vezérigazgatója
LEDÉNYI Attila – az Art Market Budapest alapító-igazgatója
Kamiar MALEKI – a Contemporary Istanbul igazgatója
Sophie NEUENDORF – az Artnet stratégiai partnerkapcsolatokért felelős alelnöke, New York

A BESZÉLGETÉST VEZETI:
Dr. GEREBEN Katalin – művészettörténész, az Equilor Fine Art ügyvezetője

A művészeti vásárok hosszú ideje játszanak kulcsfontosságú szerepet a nemzetközi műtárgypiacon: szerepük ráadásul nem merül ki csupán abban, hogy műalkotások adásvétele helyszínéül szolgáljanak, hanem rendkívül hatékony eszköznek bizonyulnak új közönségszegmensek megszólításában és bevonzásában is, és nem elhanyagolható a jelentőségük kritikai diskurzusok elindításában sem. Így vagy úgy, de egyre több szereplő „használja” és egyben alakítja is a művészeti vásárok piacát. Felmerül a kérdés, hogy az évente immár több száz eseményt kínáló művészeti vásárnaptárt nem fenyegeti-e a túlkínálat kockázata? A közelmúltban egyre nagyobb jelentőségre tettek szert a regionális művészeti vásárok, amely jelenség körül komoly szakmai vita bontakozott ki az elmúlt években. Milyen további fejleményeket generálhat ez a tendencia, vajon jót tenne-e a globalizáció a regionális vásároknak, vagy éppen ellenkezőleg, túlzott uniformalizáltsággal sújtaná a piacot?


Október 11, 16:30

MŰVÉSZETI DINASZTIÁK: A TIROCHE CSALÁD


RÉSZTVEVŐK:
Micky TIROCHE – a Tiroche Auction House társalapítója, Tel Aviv – London
Omer TIROCHE – az Omer Tiroche Galéria alapító-tulajdonosa, Jaffa – London
Serge TIROCHE – az Art Vantage befektetési alap alapítója és a Tiroche DeLeon Gyűjtemény igazgatója, Tel Aviv


A BESZÉLGETÉST VEZETI:
MECHTLER Júlia – a David Zwirner Gallery társigazgatója, New York

Október 11, 17:30

SZÁMSZERŰSÍTHETŐ ÉS MEGJÓSOLHATÓ-E A SIKER A MŰVÉSZETBEN?


ELŐADÓ:
BARABÁSI Albert-László – a hálozattudomány professzora, Northeastern Egyetem, Boston


A legtöbb emberi tevékenység esetén – a tudománytól az üzleti életig – arra számítunk, hogy a pusztán maga a teljesítmény határozza meg az erőforrásokhoz való hozzáférést és a jutalmazást. Azonban az olyan területeken, ahol az egyéni teljesítményt nehéz számszerűsíteni, a hírnév és a láthatatlan befolyási hálózatok is fontos szerepet játszanak. Ezek a hatások különösen fontosak a művészetben, ahol a minőséget és az értéket nem lehet elkülöníteni az olyan kontextuális paraméterektől, mint például a művész hírneve vagy a művészettörténethez való kapcsolódása. Annak érdekében, hogy megértsék ezeknek a láthatatlan tényezőknek a szerepét, a programban részt vevő kutatók 36 évnyi adatot gyűjtöttek össze 143 országból, 16.002 galéria 497.796 és 7.568 múzeum 289.677 kiállításáról, valamint 1.239 aukciósház 127.208 aukciójáról, összesen 496.354 művész pályafutását rekonstruálva ezáltal. A közelmúltban befejezett kutatási program eredményeit először tárják művészeti szakemberek elé az Art Market Budapest 2018 keretében és jóvoltából.

Október 12, 17:00

VAJON EGY NAP MIND ONLINE FOGUNK MŰALKOTÁSOKAT VÁSÁROLNI?


RÉSZTVEVŐK:
Marina ALVITR – az Alvitr Galéria alapító-igazgatója, Jekatyerinburg
Francesco BELLANCA – a Feral Horses igazgatója, London
Carlos URROZ – az ARCOmadrid nemzetközi képzőművészeti vásár igazgatója
Sureyya WILLE – az Artsy kulturális partnerkapcsolati igazgatója, London


A BESZÉLGETÉST VEZETI:
KOLLMANN Szilvia – közgazdász, művészettörténész, a műtárgy.com vezetője, a Műtárgyak Éjszakája programsorozat igazgatója


Más üzleti és fogyasztási ágazatokhoz hasonlóan az internet lassan, de biztosan a műtárgykereskedelmet is átformálja. A változás egyértelműen érezhető a műtárgypiacon: az elmúlt években sokszorosára nőtt az online eladások mennyisége, és az előrejelzések alapján a folyamat nem áll meg egyhamar, az ArtTactic kutatásai szerint 2021-re a duplájára nőhet az online műkereskedelem a világon. Jelentős befektetések révén fejlesztettek ki olyan online eladási platformokat, mint az Artspace, az Artsy vagy a Paddle8, a hagyományos aukciós házak pedig egyre több online aukciót hirdetnek meg. Eljött az idő, hogy belépjenek a piacra az Y-generáció tagjai, akik már sokkal magabiztosabban mozognak az internet világában. Vajon végérvényesen megváltoztatja-e a technológia a műtárgyvásárlási szokásokat? Vajon az online adásvétel lehetőségének hatására bővül-e a vevők köre olyan fogyasztói csoportokkal, amelyek nem is léteztek a piacon a 21. század előtt? Hogyan befolyásolja majd az új gyűjtők megjelenése a piacot? Hogyan választanak majd a kínálatból, és hogyan bonyolítják le a vásárlásokat? A változások valóban a tradicionális platformok – galériák, művészeti vásárok – eltűnését eredményezik majd, vagy azok képesek lesznek alkalmazkodni az új piaci kihívásokhoz és a változó vásárlói szokásokhoz (pl. saját új online platformokkal, új üzleti ágazat kialakításával, partnerkapcsolatokkal)?

Október 13, 16:00

A MŰVÉSZETI ÉS KULTURÁLIS KAPCSOLATOK JELENTŐSÉGE ÉS RELEVANCIÁJA A REGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSBEN


ELŐADÓ:
DÁVID F. Andor – a Visegrad Fund igazgatója


A Visegrádi Alap élére nemrégiben kinevezett főigazgató előadása alapvetően két témára fókuszál: egyrészt a művészet és a kultúra jelentőségét emeli ki a regionális együttműködésekben, másrészt betekintést nyújt az Alap által szervezett művészeti és kulturális csereprogramokba, különös tekintettel a programok céljaira, eszközeire, fő finanszírozási elveikre és eredményeikre. Mindezek mellett szó esik majd jó például szolgáló sikeres projektekről, valamint a jelenleg megpályázható és a közeljövőben induló művészeti csereprogramokról, hiszen a Visegrádi Alap a regionális kulturális együttműködések – amelyek hatása a visegrádi régió határain belül és azokon túl is érezhető – előmozdításának kulcsfontosságú támogatója.

Október 13, 17.00

VISEGRÁDI HANGULATBAN


RÉSZTVEVŐK:
DÉNES Andrea – műgyűjtő, Budapest
Barbara FIALA – az Art Please igazgatója, New York
Petr HÁJEK – a The Chemistry Galéria vezetője, Prága
Václav MACEK – a Central European House of Photography igazgatója, Pozsony
Jacek SOSNOWSKI – a Propaganda Galéria igazgatója, Varsó
Lucia Gregorová STACH – a Szlovák Nemzeti Galéria modern és kortárs gyűjteményének vezető kurátora, Pozsony


A BESZÉLGETÉST VEZETI:
FERENCZY Bálint – művészettörténész, művészeti tanácsadó


A nemzetközi művészeti szcéna egyre növekvő figyelemmel fordul Közép- és Kelet-Európa posztkommunista utódállamai felé, amelyek közül kiemelkedik a mostanában minden korábbinál gyakrabban emlegetett Visegrádi Csoport. A Cseh Köztársaságot, Lengyelországot, Magyarországot és Szlovákiát nem csupán történelmi vagy politikai szálak kapcsolják össze: a visegrádi régiót egyedülálló kulturális miliő határozza meg, a közös történelmi múlt pedig egyfajta szellemi és lelki közösséget eredményez, amelyből kiemelkedve számos művész ért el jelentős sikereket tágabb nemzetközi viszonylatban is a 80-as évek végén, 90-es évek elején történt társadalmi és politikai változásokat követően. Melyek a „visegrádi szellemiség” meghatározó kulturális értékei? Beszélhetünk-e egyfajta „visegrádi lélekállapotról”? Milyen kapcsolódási pontokat talál a fiatal művészgeneráció a közös politikai és kulturális örökséghez? Miért érdemes gondozni a Visegrádi Csoporton belüli művészeti együttműködéseket?

Október 14, 15.00

FOTÓGYŰJTÉS A METROPOLITAN MÚZEUMBAN

ELŐADÓ:
Mia FINEMAN – a Metropolitan Museum of Art kurátora, New York

Október 14, 16.00

FOTÓGYŰJTÉS: MARADANDÓ DIVAT, MEGFONTOLÁSRA MÉLTÓ BEFEKTETÉS


RÉSZTVEVŐK:
Howard GREENBERG – a Howard Greenberg Gallery tulajdonos-igazgatója, New York
NEMES Judit – műgyűjtő, Budapest
Alex NYERGES – a Virginia Museum of Fine Arts igazgatója, Richmond
Cécile SCHALL – a Fotofever fotóművészeti vásár igazgatója, Párizs
Katerina VASILIEVA – a Kate Vass Galéria alapítója, Zürich


A BESZÉLGETÉST VEZETI:
HORÁNYI Attila – művészettörténész, esztéta, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Elméleti Intézetének egyetemi docense, Budapest

Nem is olyan régen a fotóvásárlás még korántsem volt annyira egyértelmű, mint napjainkban – azonban a műfaj szépen lassan egyre megbízhatóbb befektetéssé vált a piacon, és ma már ez az egyik legnépszerűbb trend a gyűjtők körében. Évről évre egyre több kiállítás, nemzetközi vásár és aukció helyezi középpontba a fotó műfaját; vezető galériák sora vesz fel a portfóliójába fotóművészeket; az olyan nemzetközi fontosságú szereplők, mint a Magnum Photos, a New York-i Museum of Modern Art vagy a Metropolitan Museum, csakúgy, mint például a World Press Photo egyaránt nagyban hozzájárulnak a fotográfia népszerűsítéséhez. Mivel a fotó könnyebben elérhető, megfizethető és megérthető,  a fotóművészeti alkotások vásárlása kiváló kiindulópont lehet a fiatal vásárlóknak vagy a kezdő gyűjtőnek. De mire figyeljünk, amikor fotókat vásárolunk? Hogyan tudjuk meghatározni egy-egy munka értékét? Mit tehetnek a művészek és képviselőik, hogy tovább építsék a vásárlók és a gyűjtők beléjük vetett bizalmát? Mely művészek, milyen műfajok, témák szerepelnek jól a piacon, és miért? A klasszikus vintage vagy a kortárs művek jelentik a biztosabb befektetést? Milyenek a fotó jövőbeli kilátásai a piacon? A népszerűség vajon valóban hosszú távon kitart?